hur gör jag bilden i min header?




Enligt många måste man ha photoshop för i stort sett allting,
men jag kan säga såhär; jag har aldrig använt photoshop och klarar mig precis lika bra ändå!




» Välj en bild du vill använda dig av, sen klickar du dig bara in på picnik.com
» Upp med bilden & klicka >Effects>Doodle



1. Välj färgen FFFFFF om du vill ha vit. Sedan kan man göra på olika sätt, men jag väljer att först måla över hela bilden vit. Sen ändrar jag;
2. Storleken på penseln så den är lagom.
3. Styrkan på penseln, den brukar jag ha runt 20.
4. Fade, hur mycket av bilden innan man målade över som ska synas, ta då så du ser den vanliga men ändå det vita.
5. Sedan klickar du på Eraser för att ta bort det vita där du inte vill ha det (t.ex. över dig själv). När du gjort det så drar du Fade till 0.


Jag brukar göra jäkligt slarvigt först, ungefär såhär:


Sen ändrar jag penseln så den är mindre och har mer styrka, och målar över det slarvigt fula. Lite pilligt och jag har inte mycket tålamod, men det är inte så svårt iallafall som tur är :)

När bilden är klar ser den ju ut såhär (som ni ser är jag inte suuupernoggrann ändå haha):




Till detta använder jag; (klickbar bild)

» Först skapar jag flera av samma bild genom att klicka >Arkiv>Spara en kopia



» Sedan klickar jag på >Håll markerade objekt


» När jag gjort det så klickar jag på >Collage

»För att kunna göra som jag gjort i min header måste du välja:


1. Hur ditt collage ska vara "byggt", där klickar du >Fotohög
2. Collagets bakgrund ska vara >Hel färg>Vit
3. Ofta så är det ikryssat här, så >Rita skuggor, ska vara omarkerat

» Nu kan du sätta dina bilder som du vill ha dom, göra dom större/mindre och skruva på dom.
(klicka på bilden för att se den större)

» Klicka på >Skapa collage

Vill du ha några texter på din bild så går även det göra i Picasa genom att klicka på:



Två exempel på hur en header kan se ut med hjälp av det jag just skrivit:








Kommentarer
Postat av: Jullann

Hur gör man header?:/

2011-01-17 @ 21:57:23
URL: http://juliaalarsson.blogg.se/
Postat av: R

Tack för hjälpen. Ska gadda mig snart och motivet jag hittade var felvänt. mycket lättare att modifiera nu.

2011-08-18 @ 13:05:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0